بررسی قابلیت های بازآفرینی لیلی و مجنون در سینما
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بیرجند
- نویسنده آزاده رمضانی
- استاد راهنما زینب رمضانی سیدمهدی رحیمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده ادبیات داستانی از مهم ترین موادّ موردنیاز سینماست. تعامل اصولی و روشمند این دو رسانه ی فراگیر همواره نقش چشمگیری در تکامل سینما داشته، و به خلق نسخه های سینمایی درخشانی منجر شده است. با این حال، ارتباط کمرنگ و غیراصولی ادبیات و سینما در ایران، باعث افت کیفیت عمومی سینما در دهه های اخیر شده است. کمکی که از زاویه ی مطالعات ادبی می توان به بهبود این رابطه کرد، تحلیل ادبیات فارسی از منظر ساختار داستانی و نمایشی، و تبیین امکانات دراماتیک این آثار است. عرضه ی نتایج چنین پژوهش هایی در عرصه ی سینما می تواند ظرفیت های مغفول ادبیات فارسی را به سینماگران نشان داده، و آنان را به بازآفرینی آثار ادبی ترغیب کند. در این پژوهش تلاش شده است با چنین رویکردی به یکی از مشهورترین منظومه های داستانی ادبیات فارسی- لیلی و مجنون- پرداخته شود. نحوه ی بازسازی داستان طبق الگوی فیلم نامه، و انطباق قابلیت های نمایشی منظومه با شگردهای سینمایی، رئوس نظری این رساله را تشکیل می-دهد. منظومه ی لیلی و مجنون به دلیل ساختار داستانی منسجم و ظرفیت های نمایشی و تصویری کارآمد، نمونه ی داستانی مناسبی برای بازآفرینی در سینماست. تلاش ما در این پژوهش، برداشتن گامی هرچند کوتاه در راستای نزدیکی بیشتر ادبیات و سینماست. کلیدواژه: نظامی، لیلی و مجنون، سینما، اقتباس، فیلم نامه.
منابع مشابه
مقایسة عنصرگرهافکنی در دو منظومة لیلی و مجنون نظامی و مجنون و لیلی امیرخسرو دهلوی
لیلی و مجنون از مشهورترین داستانهای عاشقانه ادب کهن ایران است که ریشهای عربی دارد و نخستین بار نظامی گنجوی آن را به نظم درآورد. پس از نظامی، نظیرهگویان بسیاری به سرودنِ این داستان پرداختند؛ از جمله میتوان به امیرخسرودهلوی که از نخستین و مشهورترین مقلّدان خمسة نظامی است، اشارهکرد. در هر داستانی چه به نظم و چه به نثر، کیفیّت و نوع استفاده از عناصر داستان میتواند مبنایی برای سنجش خوب یا ضعیف ...
متن کاملواکاوی شخصیت مجنون در نمایشنامهی «مجنون لیلی» اثر احمد شوقی
چکیده: امیرالشعرا احمد شوقی، با بهرهگرفتن از تاریخ کهن عربی درخصوص داستان «لیلی و مجنون»، نمایشنامهای به نام «مجنونُ لَیْلَی» در پنج پرده سروده است. تمام تلاش نگارنده بر آن بوده است که با کاوشهای میدانی و کتابخانهای، به این پرسش پاسخ دهد که شوقی در پردازش شخصیت «مجنون» در نمایشنامهی خویش از چه منابع و عواملی بهره برده و شخصیتی که از «مجنون» میپردازد، چه ابعاد و وجوه شخصیتی دارد؟ حاصل اینکه...
متن کاملمقایسة منظومة «آنوش» و «لیلی و مجنون»
در مقالة حاضر. منظومة آنوش اثر شاعر ارمنی هوانس تومانیان با منظومة لیلی و مجنون. اثر شاعر نامدام ادبیات فارسی، نظامی. مقایسه شده است. این دو اثر عاشقانه. در دو سرزمین مختلف خلق شده اند ولی شباهت های بسیاری میان آنها وجود دارد. هر دو اثر، جدال عشق است و میل به وصال. در هر دو داستان دو عاشق برای عشق خود علیه آداب و رسومی که بر زمان حاکم است می ایستند. از جمله محاسن وجود چنین آثاری، نمایاندن سنن...
متن کاملاشتراکات لیلی و مجنون جامی و لیلی و مجنونِ نظامی و مجنون و لیلی امیرخسرو دهلوی
در فایل اصل مقاله موجود است.
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بیرجند
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023